Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut ZST-I, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
- Zadania i rola Rzecznika Praw Ucznia w szkole
- Pomoc całej społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wszelkich niejasności dotyczących Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania i Programu wychowawczo-profilowego.
- Reprezentowanie interesów uczniów przed dyrekcją szkoły oraz adą pedagogiczną.
- Świadczenie pomocy merytorycznej uczniom i wyjaśnianie jak korzystać z praw i szanować prawa innych.
- Przeciwdziałanie łamania prawa w szkole.
- Rozwiązywanie konfliktów uczeń-nauczyciel.
- Zwiększanie świadomości prawnej uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Sposoby działania Rzecznika Praw Ucznia.
- Rozpatrywanie indywidualnych skarg uczniów.
- Udzielanie porad uczniom, nauczycielom i rodzicom.
- Współpraca z pedagogiem szkolnym, a w razie potrzeby z psychologiem czy prawnikiem.
- Współdziałanie w realizacji szkolnych programów profilaktycznych.
- Uprawnienia Rzecznika Praw Ucznia.
- Ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Podejmuje działania na wniosek stron: uczniów, rodziców, nauczycieli lub pracowników szkoły.
- Działa według ustalonego trybu postępowania:
– zapoznaje się ze zdaniem stron konfliktu,
– podejmuje negocjacje ze stronami,
– zasięga opinii pedagoga szkolnego, wychowawcy,
– w sytuacjach najtrudniejszych występuje do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie dalszego postępowania.
Rzecznik Praw Ucznia zajmuje się wszystkimi sprawami dotyczącymi przestrzegania praw ucznia w szkole. W każdej problematycznej sytuacji można się do niego zwrócić i prosić o pomoc.
Udostępnia regulaminy szkolne i pomaga je zinterpretować. Jest mediatorem w sprawach trudnych, spornych i nietypowych.
Zawsze zachowuje dyskrecję, a wszelkie uzyskane przez niego informacje stanowią tajemnicę służbową.